Canvas Logo

Quan i com aplicar el canal de denúncies a l'empresa

La funció principal del canal de denúncies és fomentar la transparència i lluitar contra la corrupció. Oferint un mecanisme segur i confidencial a través del qual empleats, col·laboradors i tercers puguin informar sobre possibles infraccions legals, comportaments no ètics o incompliments interns.

T'expliquem quan i com aplicar aquesta eina clau per a les empreses.

En el marc legal espanyol, la Llei 2/2023, del 20 de febrer, regula l'obligació d'implementar canals de denúncia interns, en transposició de la Directiva UE 2019/1937.

A qui va dirigit

Aquesta normativa és d’aplicació obligatòria des de l'1 de desembre del 2023 per a totes les empreses amb 50 o més treballadors, també per a aquelles que operin en sectors regulats (com el financer) i per a entitats públiques.

Aquesta norma estableix requisits clars sobre el funcionament del canal, garantint la confidencialitat de l'informant, la prohibició de represàlies i la possibilitat de presentar denúncies de manera anònima.

Funcionament

Les organitzacions poden optar per diferents formats de canal de denúncies, que poden ser interns o externs, digitals o físics, i anònims o confidencials, sempre que compleixin els requisits legals i assegurin un tractament rigorós de la informació: plataformes digitals segures, bústies físiques o serveis externs especialitzats.

El que és essencial és que el canal sigui accessible, confidencial i gestionat per personal imparcial. Per complir els estàndards legals, cal establir procediments interns clars per a la recepció, la tramitació i la investigació de les denúncies, així com oferir formació i comunicació adequada al personal sobre el seu ús i finalitat.

Sancions

L'incompliment d'aquesta obligació legal pot derivar en sancions econòmiques, que poden pujar fins a un milió d'euros en casos greus, a més del dany de reputació i el risc de perdre contractes públics. També se’n poden derivar conseqüències legals si no s'actua davant d'infraccions internes.

Avantatges

Més enllà del compliment normatiu, s'ha d'entendre el canal de denúncies com una eina estratègica per prevenir riscos, enfortir la governança interna i generar confiança entre tots els grups d'interès. Quan es gestiona adequadament, promou un entorn laboral més segur, equitatiu i responsable, en què els treballadors se senten protegits en expressar les seves preocupacions. Implementar-ho correctament és una mostra de compromís amb l'ètica i la responsabilitat empresarial.

Si necessites més informació no dubtis a contactar amb DADES I SERVEIS