Canvas Logo

Les famílies amb empleades de la llar han de tenir avaluats els seus riscos laborals abans del 14 de novembre

Les famílies amb empleades de la llar tenen fins al 14 de novembre per tenir avaluats els riscos laborals de les treballadores. Aquesta normativa, establerta al Reial Decret 893/2024 de 10 de setembre de 2024, equipara la protecció de la salut de les empleades de la llar a la de qualsevol altre treballador.

A la pràctica, això suposa que si algú té contractada una empleada de la llar ha d'avaluar i prevenir els riscos laborals al domicili. És un tràmit obligatori, amb terminis i possibles sancions.

T' expliquem tots els detalls sobre aquesta nova obligació que busca garantir un entorn de treball segur i saludable.

Per facilitar-ne el compliment, l'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball, INSST, ha desenvolupat una eina específica dins del portal públic Prevención10.es.

Es tracta d'un servei oficial, gratuït, d'accés lliure i guiat que no requereix coneixements tècnics. Permet gestionar de manera senzilla els riscos laborals en l'àmbit del servei de la llar familiar i així poder implementar les mesures preventives necessàries i els materials informatius que cal lliurar.

Què fer abans del 14 de novembre

Els ocupadors poden fer aquesta avaluació de riscos i generar un pla de prevenció amb l'eina Prevenció10. Si l'avaluació detecta riscos, cal adoptar mesures preventives per eliminar-los o reduir-los, documentant les mesures per escrit, amb data, i lliurar-ne una còpia a la treballadora.

També hi ha obligacions d'informació, formació i vigilància de la salut per a l'empleada, a més de facilitar material de protecció per dur a terme les tasques quan calgui.

Com actuar

  • Les obligacions de prevenció de riscos al servei de la llar familiar es poden resumir en aquests punts:
  • Realitzar una avaluació inicial de riscos.
  • Implantar mesures preventives.
  • Proporcionar equips de treball i protecció adequats.
  • Informar i formar a la treballadora.
  • Vigilància de la salut: Les empleades de la llar tenen dret a reconeixements mèdics periòdics de forma voluntària i gratuïta, almenys cada tres anys.
  • Protecció davant de riscos greus i assetjament.

Per a les famílies ocupadores, aquesta obligació no només implica complir amb la llei, sinó també protegir la salut i el benestar de la seva treballadora. Des del punt de vista de les empleades de la llar, aquesta nova exigència representa un avenç històric en el reconeixement dels seus drets laborals.

Si necessites més informació no dubtis a contactar amb DADES I SERVEIS